Door Privé: Eric Biesmeijer op 6 januari 2014

Wie poetst er?

Tijdens de kersttijd mocht ik weer in Hong Kong vertoeven. Overal kerstliederen te horen, meestal in een uniforme format volgens het  Amerikaanse Dinglebells. Ik kon geen “kerst”`meer horen. Geen reden tot navolging.
Dat is het wel met het openbaar vervoer, daar. De metro is er spic en span. Een reden is dat de vloeren van de stations bekleed zijn met niet poreuze tegels, waardoor er geen kauwgom aan blijft kleven of er vlekken achterblijven. In ieder geval, de stations ogen schoner en op de vloeren van de wagons zijn er geen vlekken. En de plinten hebben er geen zwarte vegen of beschadigingen zoals al in onze nieuwe Randstad-treinstellen.
Naar mijn burgerlijke opvattingen moeten de RET en ook de NS meer poetsen op de stations en in de treinen. Nou, hoorde ik zeggen, mooi werk dan voor de uitkeringstrekkers die immers een tegenprestatie moeten leveren. Bovendien goedkoop voor de openbaarvervoerder. Ik ben daar niet voor. De RET en de NS mogen dan goedkoper uit zijn, maar er is door de verdringing van uitkeringstrekkers wel minder werkgelegenheid.
Wanneer we vinden dat er inderdaad meer gepoetst moet worden, dan moet dat regulier werk zijn. Dat zou kunnen door semipermanente banen met een opslag in te stellen (Melkertbanen).  Dat is hier evenmin wenselijk. Mede doordat de overheid de extrakosten voor dergelijke banen mag betalen. Hoe dan wel? De  RET en de NS moeten de extra kosten voor de schoonmaak in de kostprijs opnemen. De reizigers als “vervuilers” dienen zodoende uiteindelijk het schoonmaken te betalen. Inderdaad, de prijs van het kaartje moet dan omhoog. Aan de voorkant schep je in dat geval werk. En er komen via de achterdeur geen uitkeringstrekkers die als tegenprestatie alsnog moeten poetsen.
Nu weet ik niet precies hoe het in de praktijk bij het openbaar vervoer is. Het gaat hier evenwel – zeker wanneer er door bezuinigingen minder geld is – om een automatische, sluipende benadering dat uitkeringstrekkers toch mooi dit soort klusjes kunnen en moeten doen. Een benadering die ook op andere terreinen speelt. Gaat de gemeente te veel bezuinigen op het groen en het vegen van de straten om vervolgens werk te laten doen door uitkeringsgerechtigden? Wetende dat in ieder geval voor het vegen van de straten het afvaltarief – de vervuiler betaalt – aangewend kan worden.

Privé: Eric Biesmeijer