Door Privé: Redactie op 11 maart 2013

Uit de fractie week 10

Deze week begon met een volle zaal met cursisten voor de leergang Gemeentepolitiek van de afdelingen Pijnacker-Nootdorp, Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Vanuit onze afdeling maar liefst zeven belangstellenden die meer willen weten van de lokale politiek. Maar waar gaat die lokale politiek dan over? Het alcoholbeleid en dan vooral alcohol en jongeren was een veelbesproken onderwerp, Jan Zandijk sprak hierover namens de PvdA, het aanpakken van het alcoholprobleem is een zaak van samenwerking met veel partijen en een kwestie van lange adem, maar we moeten nu echt wel aan de slag want de problemen zijn groot. Het afschaffen van de maandelijkse borrel na de gemeenteraad heeft geen voorbeeldfunctie: niet doen dus. Dit vond de rest van de raad in overgrote meerderheid ook, de wethouder heeft dan ook dit onderdeel uit het voorstel gehaald. In de bovenzaal werd het rapport van de lokale Rekenkamer over het inkoopbeleid van de gemeente besproken. Marieke van Bijnen had namens de PvdA-fractie een aantal kanttekeningen: koop niet alleen zoals nu blijkt te gebeuren in op prijs, maar ook op kwaliteit en de PvdA heeft zorgen over de aanbesteding van de WMO. Verder ging het kort over een onderzoek naar verruimen van de winkeltijden en zondagsopenstelling van winkels. Daarna discussie over het voorgestelde onderzoek om tot 65% hergebruik van ons afval te komen: dit onderzoek moet 35.000 euro kosten. Namens de PvdA heeft Amarins Komduur hierover gezegd dat het onderzoek nodig zal zijn om niet ‘zomaar’ in een manier van afval inzamelen te stappen maar dat het wel moet passen in de omstandigheden van onze gemeente. Slim inzamelen zal de gemeente geld op leveren, dit onderzoek is daar de basis voor. Misschien zijn er manieren om de kosten van het onderzoek naar beneden te brengen, want 35.000 euro blijft een fors bedrag, de wethouder heeft toegezegd hier nog naar te kijken.