Door Saskia Kleewein op 19 september 2013

PvdA wil proef met ruimere sluitingstijd terrassen

Dankzij het mooie zomerweer van de afgelopen maanden kwam het terrassenbeleid ineens vol in beeld in de lokale politiek. Op de terrassen van de horeca mag tot 23.00 uur buiten gezeten worden. Dat is volgens sommige gasten en ondernemers aan de vroege kant. En toen er ook nog eens gehandhaafd werd door de politie, was de maat vol en diende Eerlijk Alternatief een voorstel in voor verruiming van de terrastijden naar 01.00 uur. Met het oog op de omwonenden leek dit voorstel ons en de meeste overige raadsleden een brug te ver, maar de burgemeester zegde toe om de mogelijkheden te onderzoeken. In plaats van “alle terrassen altijd open tot 1 uur”, kan er ook voor gekozen worden dit alleen toe te laten op vrijdag- en zaterdagavond. Of op dagen dat de temperatuur boven de 25 graden uitkomt. Of op bepaalde terrassen in de uitgaansgebieden. Helaas was de conclusie van het College dat geen van deze creatieve tussenoplossingen mogelijk was in Pijnacker-Nootdorp. De PvdA heeft laten weten dat wij dat antwoord te makkelijk vinden en dat wij pleiten voor een proef met week/weekend, temperatuur of zomer/wintermaanden.  Dit jaar start er een onze gemeente een “Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan”-project, waarbij de gemeente samenwerkt met politie en horecaondernemers om de veiligheid rond uitgaan te vergroten. De burgemeester heeft toegezegd dat hij het onderwerp “terrassen” in dit verband mee zal nemen. Het terrassenweer lijkt voor 2013 helaas over, maar de discussie over het terrassenbeleid nog niet!

Saskia Kleewein

Sinds 2006 woon ik met echtgenoot Dirk Bazuin en onze twee kinderen met veel plezier in Nootdorp. Mijn motivatie om de lokale politiek in te stappen is dat ik slecht tegen sociale ongelijkheid en sociaal onrecht kan. En omdat ik graag mee wil doen. “Decisions are made by those who show up”. Een sterk links

Meer over Saskia Kleewein