Door Privé: Redactie op 14 februari 2014

Opmars van vrouwen in de lokale politiek staat al 20 jaar stil

Tweede Kamerlid Astrid Oosenbrug wierp een blik op de kandidatenlijsten hier in de regio en kwam tot een schokkende conclusie. Hier heeft ze de een column over geschreven voor ons verkiezingsmagazine:
In Nederland zijn vrouwen in landelijke politieke functies goed vertegenwoordigd. Er zitten 39 procent vrouwen in het parlement en 38 procent vrouwen in het kabinet. Hiermee neemt Nederland, na Zweden, Denemarken en IJsland, een prominente plek in de Europese kopgroep van vrouwen in politieke functies. In de lokale politiek is de vertegenwoordiging van vrouwen helaas blijven steken op 25 procent.
Dit blijkt uit een onderzoek van Monique Leyenaar, hoogleraar vergelijkende politicologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Al meer dan twintig jaar blijft de opmars van vrouwen in de lokale politiek steken op 25 procent, dat percentage is veel lager dan in andere Europese landen. Uiteraard gaat het om kwaliteit en geschiktheid, maar die moet je wel willen en durven zien en vrouwen op een verkiesbare plek zetten.
Ik startte mijn eigen ‘lokale’ onderzoek en kwam tot de schokkende conclusie dat sommige lokale partijen niet in staat lijken te zijn om goede vrouwen te vinden voor hun lijst, als voorbeeld wil ik de lijst van D66 Lansingerland noemen, waar ik op nummer 8 (!) de eerste vrouw aantrof. Hoeveel anders is dat op de lijst van de PvdA Pijnacker-Nootdorp. Bovenaan prijken daar 3 sterke vrouwen, ieder met een eigen stevige achtergrond en schat aan ervaring. Goed voorbeeld doet volgen?
“Juist uit het verschil van man en vrouw putten wij, vrouwen, het voornaamste en krachtigste argument voor de meening dat beiden moeten deelnemen aan het bespreken der openbare belangen, aan de behandeling der maatschappelijke vraagstukken, aan het samenstellen der wetten omdat wij alleen dan gewaarborgd zijn dat zaken van algemeen belang niet éénzijdig beoordeeld worden.”
Aletta Jacobs (1913)
Astrid Oosenbrug – Tweede-Kamerlid PvdA