Door Privé: Jan Zandijk op 16 april 2013

Het fietsverbod op het Raadhuisplein moet opgeheven worden

Donderdag ga ik het College oproepen het fietsverbod op en om het Raadhuisplein zo snel als mogelijk op te heffen. Ik denk dat dat binnen twee weken mogelijk is. De klachten over het fietsverbod op het Raadhuisplein, dat eind vorig jaar na de vernieuwing van Pijnacker-Centrum is ingesteld, blijven maar aanhouden.  Oudere inwoners die minder goed ter been zijn maar nog wel goed kunnen fietsen, maar ook ouders  met een fiets met kinderzitjes kunnen niet meer gemakkelijk bij de winkels komen. Winkeliers hebben bij mij hun beklag gedaan over de slechte bereikbaarheid van hun winkels: zij merken dat klanten wegblijven. Veel mensen bovendien geven aan de situatie onduidelijk te vinden. Het lijkt een gewone straat waar je prima kunt fietsen, de situatie is zo dat fietsers en voetgangers elkaar niet in de weg zitten en bovendien is de bebording niet vanaf elke kant goed zichtbaar. Het verbod is ook lastig te handhaven: de politie heeft betere dingen te doen, dus als er geen handhavers in zicht zijn wordt het verbod massaal genegeerd. De meeste dorpsbewoners begrijpen niet waarom het fietsen nu ineens niet meer mag en ik eerlijk gezegd ook niet. Als klap op de vuurpijl is er ook nog eens onduidelijkheid over het stallen van de fietsen. Dat mag dus niet meer voor de winkel waar je je boodschappen doet,, maar moet in de daarvoor bestemde rekken een stuk verderop. Fietsen buiten de rekken, al staan ze niemand in de weg,  worden zelfs verwijderd en mogen tegen betaling van een boete weer mee met de eigenaar. Is dat nu reclame voor een gemeente die vorig jaar nog een gooi deed naar de titel meest fietsvriendelijke gemeente in Nederland? Wat mij betreft redenen genoeg om nu al te besluiten dat het fietsverbod niet werkt. Daar is geen onderzoek voor nodig. Er is voldoende plek om fietsers en voetgangers beide de ruimte te geven, er is veel weerstand tegen het verbod en  het verbod maakt het winkelcentrum onaantrekkelijk voor klanten die op de fiets komen. Daarom zal ik donderdag aanstaande namens de fractie van de PvdA een motie indienen om het College op te roepen het fietsverbod voor in elk geval de toegang tot het plein vanaf de Julianalaan en het Emmapark zo snel mogelijk te beëindigen. Daarna kan worden onderzocht om het al dan niet te handhaven op het plein.

Privé: Jan Zandijk

Jan Zandijk (1950) was jarenlang directeur/bestuurder van diverse hulpverleningsorganisaties. Daarnaast vervult hij functies in raden van toezicht en besturen van fondsen. Sinds 2000 is hij ondernemer met een eigen adviesbureau. Hij ontwikkelt trainingsprogramma’s op maat en voert deze uit. Daarnaast is hij coach, supervisor en geregistreerd mediator. Hij helpt organisaties bij veranderingen, is altijd gericht

Meer over Privé: Jan Zandijk