Door Privé: Eric Biesmeijer op 30 maart 2015

Gewest; Rouwverwerking

Op de maartvergadering van het gewest was de sfeer er een van verwerking van de enorme verkiezingsnederlaag. Aan de campagneactiviteiten had het niet gelegen. Waaraan dan wel? Een linkser beleid? Nee, dat werd niet echt genoemd. Omdat we gegijzeld zijn door de VVD? Ja, dat meer, maar dat zal voorlopig wel zo even blijven.

Kamerlid Duco Hoogland hield een kort verhaal. De PvdA staat voor bestaanszekerheid, verheffing, goed werk en binding. Solidariteit, dat is de kern van de sociaal democratie. Allemaal waar, maar abstract.

Kwam tijdens de koffiepauze beter naar voren, waarom het niet lukt de kiezers aan ons te binden? Zoals, de mensen geloven niet dat dankzij het kabinet de economische groei weer aantrekt, wat Samson zo heeft benadrukt. De mensen ervaren niet dat er eerlijk gedeeld wordt. Ze ervaren wel dat de zorg minder wordt, PGB’s niet uitgekeerd worden, kruimelbanen ontstaan en de banken hun eigen gang blijven gaan. Dat er banen verdwijnen door de Uberpops, of doordat via allerlei schijnconstructies  goedkope Polen ingehuurd worden. En de onmacht die het kabinet met dit soort zaken heeft. Verder, dat de PvdA niet meer de politieke agenda bepaalt. Waarom is de PvdA bijvoorbeeld tijdens de campagne niet met een ontwerp gekomen voor de herziening van de belastingen; nu het toch vooral ook een landelijke campagne was? Blijkbaar gaat het er om hoe de PvdA het dagelijkse handwerk in de praktijk uitvoert.

Kortom, hoe moet je het vuur weer opstoken? De voorzitter van de afdeling Den Haag stelde in zijn verhaal om simpelweg te beginnen met acties op afdelingsniveau, naar en met de burgers. En het moetgezegd worden, wanneer alle afdelingen werken als Den Haag – die meer leden weet te activeren dan Amsterdam en Utrecht samen – zouden we beter moeten gaan scoren.

Privé: Eric Biesmeijer

Meer over Privé: Eric Biesmeijer