Door Privé: Hans Voerknecht op 9 januari 2015

Wat is de betekenis van ‘je suis Charlie’?

Laten we eerst even vaststellen wie de `ongelovige honden` zijn. Wij geloven in vrijheid, wij geloven in respect, wij geloven in verdraagzaamheid, de jihadisten en islamterroristen niet. Vrijheid, verdraagzaamheid, respect, je mogen vergissen, het zijn allemaal waarden die in alle religies en filosofieèn (christendom, boeddhisme, ja zelfs de islam) essentiële waarden zijn. De jihadisten en moslimterroristen zijn dus de ongelovige honden. En de verraders van deze essentiële menselijke waarden.

En nog even over dat beledigd kunnen worden. Elk mens is van een onschatbare waarde, en die onschatbare waarde kan helemaal niet beledigd worden. Die onschatbare waarde zit telkens in onze dagelijkse worsteling. Tussen angst, moed en overmoed. Tussen kwetsbaar, stoer en arrogant. Tussen onderdanig, gelijkwaardig en superieur. Tussen onzeker, vol zelfvertrouwen en anderen de maat nemend. Tussen wantrouwens, kritisch en naïef. Daarin schuilt onze onaantastbare grootsheid. Het enige dat beledigd kan worden is het betere beeld van onszelf, dat we zo graag aan de buitenwereld proberen te verkopen. Maar dat is een rol die we spelen en zodra we ons dat weer realiseren is er niets of niemand te beledigen. En onze goden, profeten en heiligen al helemaal niet.

Is dat niet de betekenis van “Je suis Charlie?”

Hans Voerknecht
Pijnacker

Privé: Hans Voerknecht

Hallo, ik ben Hans Voerknecht, ik woon sinds 1992 in Pijnacker. Ik heb 3 jonge kinderen (8, 7 en 4) en ben 54 jaar. Wat mij in de Partij van de Arbeid aanspreekt is dat het een partij is die staat voor samen en solidair een maatschappij maken, maar ook dat het er om gaat,